CARUP.SE: NYHETER OM BILAR, BILTESTER OCH GUIDER

 Kyle inleder testet genom att ladda elbilen till 100 procent. När den sedan är redo kör han direkt ut pÃ¥ motorvägen. Där kör han snabbt upp till 113 km/h och hÃ¥ller sedan den hastigheten.

 Han berömmer elbilens insida och hur tyst den gÃ¥r. Han kör sedan vidare i nÃ¥gra timmar, men när batteriet är nere pÃ¥ 55 procent ska han vända om och sänker därför hastigheten för första gÃ¥ngen.

 NÃ¥gon timme senare har det blivit mörkt och Kyle har tagit sig 69 mil, dÃ¥ är batteriet nere pÃ¥ tio procent. Vid nio procent ger Lucid Air sin första varning till föraren.

 Trots flera varningar fortsätter Kyle köra pÃ¥ motorvägen med elbilen fram till att den stannar helt. DÃ¥ har den lyckats ta sig 82 mil pÃ¥ en enda laddning.

 Kyle lyckas sedan fÃ¥ ingÃ¥ng elbilen igen och tar sig till nästa avfart och kör sedan vidare pÃ¥ mindre vägar och lyckas dÃ¥ köra ytterligare 2 mil. Men eftersom testet var tänkt att enbart räkna körningen i en hastighet anpassad för motorvägar räknar han enbart att den lyckades ta sig 82 mil.

 Elbilen blir sedan bogserad till närmsta laddare där den fÃ¥r ladda upp. EfterÃ¥t räknar Kyle ut att Lucid Airs förbrukning lÃ¥g pÃ¥ 14,12 kWh/100 km i motorvägsförbrukning och den totala energiförbrukningen landade till slut pÃ¥ 118 kWh.

 Barnen i ett idrottslag samlades för bortamatch. Flera stycken trängde sig in i tränarens bil och skulle fÃ¥ sig en Ã¥ktur som de sent kommer att glömma. Under färden spÃ¥rade deras betrodda tränare ur. Han tryckte plattan i botten och började köra i kapp med en annan ledare. Hastigheten pÃ¥ smÃ¥vägarna genom det sörmländska landskapet letade sig upp över 200 kilometer i timmen. Men dÃ¥ tog nÃ¥gon av barnen fram sin mobiltelefon för att filma galenskapen, du ser bilden här ovan.

 De bÃ¥da bilarna som tävlade kom givetvis fram lÃ¥ngt före alla andra och deras ledare trodde kanske att saken var överspelad. Men föräldrarna till det filmade barnet överlämnade materialet till polisen.

 – Det är oerhört ovanligt att man Ã¥talas för hastighetsöverträdelse om man inte har uppgifter frÃ¥n poliskontroll eller fartkamera. Mig veterligen har det inte hänt pÃ¥ tio Ã¥r hos Nyköpings Ã¥klagarkammare, säger vice chefsÃ¥klagare Ola Folkesson till KK.

 Ungdomstränaren valde först att neka. Men när han fick se barnens film som avslöjar hans vansinnesfärd erkände han. Men inte mer än att han kört 198 km/h. Foto: Polisens förundersökning

 Under utredningen förhördes barnen som fanns med i bilen. Flera av dem berättade att deras tränare tävlade och att när de passerade en 70-skylt, sÃ¥ hade ledaren sagt att eftersom det är en skylt pÃ¥ vardera sida om vägen betyder det dubbla hastigheten. Ärendet har nu gÃ¥tt till Ã¥tal.

 Barnens tränare nekade först i förhör. Men dÃ¥ visade polisen upp barnens smygfilm, som visade 201 kilometer i timmen. Efter en sÃ¥dan motbevisning gav mannen upp och erkände i alla fall att han kört i 198 kilometer i timmen. Enligt tränaren beror allt pÃ¥ en konflikt med föräldrar i laget. De vill fÃ¥ bort honom frÃ¥n klubben och använder Ã¥talet som en förevändning.

 – Den som har gjort det här vill mig väldigt illa. Jag gjorde en omkörning. Blir jag fälld blir jag fälld, dÃ¥ fÃ¥r jag ta mitt straff, säger idrottsledaren till Katrineholms-Kuriren.

 Elbilsbatterier kommer alltid att tappa prestanda och kapacitet med tiden. Men det finns knep som faktiskt gör att de kan klara sig längre. Här är 11 olika rÃ¥d för att fÃ¥ batterierna att hÃ¥lla.

 PÃ¥ Carup har vi tidigare skrivit om elbilsförare som kört galet mÃ¥nga mil med sina elbilar. En av dessa är Hansjörg von Gemmingen som kört sin Tesla Model S över 210 000 mil. Men elbilen har under tiden den körts förbrukat flera batterier och är i dag inne pÃ¥ sitt fjärde.

 Dagens elbilar är för det mesta utrustade med litiumjonbatterier som ska i snitt klara av 25000 mil. Men de flesta hÃ¥ller till och med längre än sÃ¥. Smarta elbilsägare kan dessutom motverka nedgÃ¥ngen pÃ¥ sina batterier mer än sÃ¥ med hjälp av nÃ¥gra enkla knep. Här kommer därför elva tips som motortidningen Auto Bild sammanställt.

 Ett större batteri hÃ¥ller längre eftersom det kräver färre laddningscykler för en viss körsträcka. Detta förklaras lätt genom att ju fler laddningscykler ett batteri genomgÃ¥r desto mer prestanda kommer det att tappa.

 Tiden gör att batteriet Ã¥ldras och ju mer det är laddat och inte används desto mer skadar det pÃ¥ kapaciteten. Studier har tidigare visat hur nästan fulladdade batterier som stÃ¥tt stilla tappat stora mängder av sin kapacitet medan ett batteri med nästan ingen laddning knappt pÃ¥verkas alls av tiden. Därför bör du alltid ladda precis innan du ska Ã¥ka om det gÃ¥r eller schemalägg din laddning sÃ¥ batteriet ska vara redo när du ska Ã¥ka. Detta gör även att batteriet är varmt, vilket ocksÃ¥ minskar energiförbrukningen. Dessutom kan det vara bra att inte ladda batteriet över hälften ifall du vet att du inte ska använda den pÃ¥ ett tag.

 Ju mer du laddar ditt batteri desto mer Ã¥ldras det. AlltsÃ¥ skadar det mer att ladda frÃ¥n 10 till 90 procent i en laddning än flera mindre laddningar. Därför bör du undvika att köra ditt batteri lÃ¥gt och försök aldrig fylla det uppemot 100 procent.

Bilnyheter

 En snabb acceleration minskar livslängden och ökar slitaget pÃ¥ elbilars batterier. Detta är extra skadligt vid kallt väder och därför bör du alltid köra med bra framförhÃ¥llning sÃ¥ du slipper stressa. Dessutom skadas batteriet rejält av att du kör i maximal hastighet eftersom det laddas ur snabbare dÃ¥. Vilket i sin tur leder till fler laddningar.

 Hansjörg von Gemmingen kör aldrig sin Tesla i en hastighet högre än 120 km/h. PÃ¥ motorvägar ligger han oftast i 100 km/h och tar pauser var 100:e km. Att köra lÃ¥ngsammare är smart eftersom det sparar pÃ¥ elbilens batteri och energi.

 Det österrikiska företaget Aviloo har analyserat begagnade elbilsbatterier och har upptäckt att snabbladdning Ã¥ldrar batteriet med ungefär 17 procent i genomsnitt. Därför bör du undvika det sÃ¥ mycket det gÃ¥r. Samtidigt ska det sägas att andra studier har visat motsatsen och hur mycket snabbladdningen faktiskt pÃ¥verkar elbilars batterier är omdiskuterat.

 De flesta elbilarna har en funktion som gör att du inte kan ladda ur ditt batteri helt och hÃ¥llet, men bara att ligga under 20 procent kan förkorta dess livslängd.

 Elbilars batterier fungerar bäst i temperaturer runt 15 till 25 grader Celsius. Därför bör du ha din elbil parkerad i skuggan pÃ¥ sommaren och i ett garage pÃ¥ vintern.

 Ã„ven om elbilar är i stort sett underhÃ¥llsfria kan det alltid vara bra att Ã¥ka in till en verkstad för att kontrollera dem. Experterna kan dÃ¥ titta pÃ¥ hur bromsarna ser ut. Annars sker de flesta mjukvaruuuppdateringarna digitalt.

 I dag finns det i stort sett enbart tvÃ¥ olika typer av batterier som elbilar är utrustade med. LFP- och NMC-batterier. LFP-batteriet är billigare och mer robust, men har i snitt en lägre energitäthet. De finns bland annat i Tesla Model Y och Volvo EX30. Enligt Ford och Tesla bör du ladda ditt LFP-batteri till 100 procent minst en gÃ¥ng i veckan, vilket skiljer sig frÃ¥n NMC-batterier där du ska undvika att ladda mer än 80 procent. Detta är dock nÃ¥got som är omdiskuterat och andra studier har visat motsatsen när det kommer till LFP-rekommendationerna.

 Använd inte ditt batteri till att lagra energi. Om du har solceller pÃ¥ ditt tak gÃ¥r det att lagra överskottsenergi i elbilen, men nackdelen är att den dubbelriktade laddningen minskar batteriets livslängd.

 Ford är ett av de bilmärken som drabbats av flest Ã¥terkallelser och har sagt att man jobbar hÃ¥rt för att förbättra kvaliteten. Men nu är det ändÃ¥ dags igen Företaget Ã¥terkallar av 90 000 bilar med EcoBoost V6-motorer i storlekarna 2,7 och 3,0-liter och av Ã¥rsmodellerna 2021 och 2022, skriver Ford Authority.

 Motorerna har problem med insugsventilerna som plötsligt kan spricka. Det innebär att godset hamnar i cylindern, vanligen med ett katastrofalt motorhaveri som följd. Motorerna har bland annat använts i Ford Bronco, Explorer, Edge, F-150, Lincoln Aviator och Lincoln Nautilus.

 Ford kommer nu att inspektera alla bilar för att se hur statusen är och göra ett högvarvstest. Motorer som inte klarar testet kommer att bytas ut, nÃ¥got som kan bli mycket dyrbart för Ford. Det är bara en dryg mÃ¥nad sedan Toyota tvingades Ã¥terkalla 102 000 bilar för motorbyten.

 Saab EV-1 var sÃ¥ lÃ¥ngt före sin tid att den fick vara med i ”Tillbaka till Framtiden” med Michael J Fox. Snart 30 Ã¥r efter lanseringen är EV-1 toppmodern med kolfiber, solceller och en sensationell design. Här är historien om Saabs bortglömda sportbil.

 I mitten av 1980-talet stod Saab pÃ¥ höjden av sin glans. 900-modellen sÃ¥lde fortfarande väldigt bra och hade lanserats i cabrioletversion. Saab 9000 gjorde succé när den visades. Självförtroendet var pÃ¥ topp och i maj 1985 visade Saab en sensationell sportbil i konceptuell form pÃ¥ Los Angeles Auto Show.

 Saab EV-1 togs fram av en liten projektgrupp, och arbetet tog bara sex mÃ¥nader frÃ¥n ritning till färdig bil. Designen var framtagen av Saabs designchef Björn Envall. Den futuristiska bilen hade ett glastak, nÃ¥got som är högsta mode idag. Även i övrigt var bilen lÃ¥ngt före sin tid. PÃ¥ glastaket fanns 66 solceller som kunde driva fläktar i bilen när den var parkerad. Vissa delar av bilen tillverkades av kolfiber, ett material som var oerhört exklusivt 1985. Bilen har en slÃ¥ende likhet med Tesla Model 3 och Y, världens mest framgÃ¥ngsrika bilmodeller idag.

 Bilen byggdes pÃ¥ uppdrag av Saab av det svenska bilbyggargeniet Leif Mellberg, pÃ¥ bara tre mÃ¥nader. Den har en extremt hög finish och full krocksäkerhet. Mekaniken baserades pÃ¥ en Saab 900 Turbo 16, men turbomotorn var trimmad till 285 hästkrafter. Kompressionen reducerades till 7,2:1 för att kunna öka det maximala laddtrycket till 1,1 bar. Det innebar att bilen klarade 0-100 km/h pÃ¥ endast 5,7 sekunder, vilket var fullt i klass med dÃ¥tidens snabbaste sportbilar.

 Inredningen var ocksÃ¥ toppmodern och hade stolar som kommer frÃ¥n Chevrolet Corvette klädda i buffelskinn. Bältessträckare var en säkerhetsfiness som inte ens fanns hos produktionsbilarna. Instrumenteringen hade en ny finess kallad Black Panel, lÃ¥nad frÃ¥n flyget. Det innebar att allt kunde släckas ner i mörker utom hastighetsmätaren.

No comments:

We love comments! We appreciate your queries but to protect from being spammed, all comments will be moderated by our human moderators. Read our full comment policy.

Powered by Blogger.